Πλιγούρι

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bulgur_lose_26022015_8675.jpg
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter

Από τις πιο υγιεινές τροφές, το πλιγούρι το ταπεινό και όμως τόσο θρεπτικό!

Τι είναι και πως παρασκευάζεται το πλιγούρι;

Παρασκευάζετε από σπασμένο και αφυδατωμένο σιτάρι και είναι πολύ κοινό στις κουζίνες της μέσης ανατολής, της Ινδίας αλλά και φυσικά της Ευρώπης.

Είναι θρεπτικό;

Είναι χαμηλό σε λιπαρά και πολύ πλούσιο σε πρωτεΐνη. Έχει πολλές βιταμίνες όπως Α, Β3, Β6 που είναι απαραίτητες για την ρύθμιση του μεταβολισμού αλλά και για το νευρικό μας σύστημα. C, D, E που κάνει καλό στο δέρμα, στα μαλλιά στην επούλωση τραυμάτων. Επίσης μαζί με το σελήνιο, έχουν αντικαρκινικές και αντιοξειδωτικές ουσίες. Ακόμα K, αλλά και ασβέστιο, σίδηρο, μαγνήσιο, φωσφόρο, κάλλιο, νάτριο, φυλλικό οξύ. Τέλος είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες που βοηθά στην ομαλή λειτουργία του εντέρου κ.α.

Που το βρίσκουμε;

Υπάρχει στα σούπερ μάρκετ συνήθως σε δυο μορφές. Στο χοντραλεσμένο με το οποίο συνήθως φτιάχνουμε τραχανά, και στο πιο λεπτά αλεσμένο το οποίο έχει υποστεί επεξεργασία (το περνάνε από ατμό, αποξηραίνετε και σπάζετε σε λεπτοαλεσμενα κομματάκια) το οποίο γίνεται το μαγείρεμα του πολύ πιο γρήγορα και το χρησιμοποιούμε σε σαλάτες, πιλάφι, ντολμαδάκια, γεμιστά, σούπες.

Η Ιστορία του

Στην Ελλάδα το πλιγούρι υπήρξε χρυσή διατροφή των Αρχαίων Ολυμπιονικών των οποίων η διαιτητική αγωγή ανήκε στη δικαιοδοσία του παιδοτρίβη. Η καθημερινή διατροφή των αθλητών βασιζόταν στο πλιγούρι με διαφόρους συνδυασμούς όπως πλιγούρι με γάλα κατσικίσιο ή με σύκα και φρούτα της εποχής ή λαχανικά, όσπρια, για την μεγίστη επίδοση τους.
Δικαίως λοιπόν έχει επιστρέψει στις κουζίνες μας ως superfood

Χρήσεις και συνταγές

Μπορούμε να το έχουμε σαν κυρίως πιάτο με λαχανικά (μανιτάρια, πιπεριές καρότα κλπ) αλλά και σα συνοδευτικό στο κρέας ή στο ψάρι και τα οστρακόδερμα. Επίσης μπορούμε να το βάλουμε σε σούπες αλλά και σε άλλες παρασκευές όπως μπουρεκάκια, κεφτέδες κλπ.
Διαδεδομένη σαλάτα είναι η tabbouleh αλλά και το dalia στην ινδική κουζίνα που το χρησιμοποιούν σαν πρωινό με γάλα και ζάχαρη και λίγη κανέλα.
Στην Ν Αμερική το ξακουστό φαγητό του καρναβαλιού παρασκευάζεται με πλιγούρι, γύρη λουλουδιών και σιρόπι κασάβα (tapioca syroup) και στην συνέχεια το τηγανίζουν σε μπουρέκια.

Ένας θησαυρός λοιπόν θρεπτικής άξιας για τον οργανισμό μας, εύκολο στην παρασκευή του, νόστιμο, γρήγορο αλλά και οικονομικό!

Κεντρική φωτογραφία:
Bulgur lose, by Johann Jaritz, CC-BY-SA-3.0, Wikimedia commons

Επιλεγμένα για εσάς

128407095_2826013754393700_3770767955183443587_n